Permalänk
Medlem

Frågor om Dell XPS M1210

Jag funderar på att köpa en M1210 och vill höra era åsikter om den.
Ni som köpt/ägt/provat en vad gillade / gillade inte ni med den?

Spec. jag tänkt mig på den är:
Cpu: T7200 Det blir allt för dyrt att välja något bätre en den.
Minne: 1Gb 667Mhz, 2Gb är allt för dyrt nu, blir billigare så småningom att uppa.
Operativ: XP Pro SP2 för jag fått uppfatningen att det är stabilare en MCE.
HDD: 100Gb 7200rpm. Jag tycker hårdisken oftast är flaskhalsen nuförtiden.
Grafik: GMA950, Go7400 är för dyrt, drar för mycket ström och gör datorn varm.
Batteri: 6-cell, eftersom 9-cell sticker ut ur datorn och får den då plats i 12" väskor/skinz?
4år garanti. 1000kr är lite pengar jämfört med att behöva köpa en ny efter 3år.

Priset blir då 15kkr. inkl.moms & frakt. Ev. kanske man kan ringa och pruta 10% studentrabbat/Sweclockers rabbat, alternativt mer ram

Har ni förslag på konkurerande system för samma pengar?

Viktigt är placeringen av den där jäkla Fn knappen. Jag vägrar använda en dator där Fn knappen sitter längst till vänster på Ctrl knappens plats! Jag ska använda datorn till surf, filmtitt och arbete i office.

Permalänk
Medlem

Re: Frågor om Dell XPS M1210

Ctrl knappen sitter där den brukar.

Permalänk
Avstängd

m1210 är jäkligt läcker. (skulle i of vilja ha ett go7600 eller nått i, får säkert inte plats, men det hade varit den ultimata laptopen). go for it !

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Re: Re: Frågor om Dell XPS M1210

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daviz
Ctrl knappen sitter där den brukar.

Jo jag vet, tänkte mer om någon ville föreslå något annat

Funder ev. på att lägga till Blåtand för 300kr, men än så länge ser jag inte att jag skulle ha någon nytta av, den är inte blåtand på utdöende, till förmån för Wifi?

Permalänk

Jag köpte min Inspiron 9400 för 885 kronor mer. Med dessa specs:
*2,0 GHz Core 2 Duo
*2048 MB DDR2 RAM
*GeForce Go 7900 GS, 256 MB
*160 GB, 5400 rpm
*9 cells-batteri (50 % mer batteritid)
*Norton Anti-virus 3 år

Du sa i och för sig att hårddisken var flaskhalsen, men...? Aja, jag vet inte så mycket, var bara ett litet tips. Vet inte heller med FN-knappen och så (kommer på onsdag). Men som sagt, bara ett tips.
(Jävlar vad jag har börjat vara här då!)

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Javisst, men nu vill jag ju ha en med 12" skärm och inte en 17"are.

Är det ingen här på forumet som äger en XPS M1210 eller har några åsikter om den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexi
Javisst, men nu vill jag ju ha en med 12" skärm och inte en 17"are.

Visst fan. Glömde det. My bad.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Ingen här verkar äga någon M1210, så ni som köpt någon ultraportabel, varför valde ni bort Dell XPS M1210 och vad valde ni istället och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexi
Ingen här verkar äga någon M1210, så ni som köpt någon ultraportabel, varför valde ni bort Dell XPS M1210 och vad valde ni istället och varför?

Jag köpte en Sony Vaio SZ38G/P istället. Tyckte att 12" & 2kg var för dåligt förhållande (vaion har13,3" & 1.7kg), men jag reser mycket & kunde köpa min SZ för knappt 15kkr i Malaysia......

Visa signatur

Sony SZ-38G/P -T7200/Geforce 7400

Permalänk
Medlem

Jag har en men har bara haft den i ca 1 vecka därav min tysthet.

Jag har 2,0ghz c2c, 120gb hdd 5400, 1gb ram

Den är liten och smidig. Skärmen är ok. Batteritiden är riktigt bra (9cells) ca7,5 timme enligt mätaren men i praktiken kanske annorlunda. Ej provat ngt seriöst battreitest. Jag laddade hem en film på 900mb samt såg 4,5 avsnitt av en 42min tv serie samt startade om datorn och surfade en del på en laddning och då hade jag lekt en kort stund innan med den.

Kopplar vga till min lcd tv och det blir mycket bra bild (bättre än jag trodde det skulle bli och bättre än de analoga tv kanalerna) dock inte jämförbar med HD som är ganska mycket bättre.

Den är väldigt tyst och inte alls speciellt varm. Jag har inte testat att köra tunga saker på den.....jag använder den mest till surf, musik, tv o film, samt att skriva på....multimediadator.

Jag anser att den är pigg och rätt snabb.

Anslutningarna är bra men skulle varit bra med HDMI.

Det var lite korta tankar och funderingar efter någon veckas lätt användning av den.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara ett hett paket och så, men har du kollat på x60s? Med studentrabatt är den faktiskt betydligt billigare, och det fn-knappen SKA sitta längst ner till vänster på laptops.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Man kan inte riktigt jämföra x60s, student versionen med den jag spec. ovan. eftersom x60s har bara 512Mb RAM istället för 1Gb, 1,66Ghz CPU istället för 2Ghz, mindre långsamar HDD, saknar optisk enhet, 1år mindre garanti.
Rätt mycket för dom 2kkr det skiljer i pris om x60s lev. fraktfritt.

Permalänk
Medlem

Har en m1210 och är helnöjd.
Tittade på X60-varianterna först, men de saknade för mycket för min smak.

Att jag valde Dell XPS m1210 var just för att den var en liten nätt burk med:

Minneskortsläsare
DVD-brännare
Video-ut
PC-Card.

Att det sen inte var PC-Card utan en sketen PC-Express-grej var en otrevlig överraskning som jag kanske borde kollat upp. Så går det när man bara kollar upp utrustningen via bilder

Tyckte den såg helt ok ut på Dells hemsida innan jag köpte den. Nu när jag använt den ett tag tycker jag den blir snyggare och snyggare

Kvar att testa för min del är batteritiden, som egentligen var en av huvudanledningarna till valet. Men det blir till nästa resa.

Hur som haver så kan jag varmt rekommendera den.

Permalänk
Medlem

Jävla Dell har höjt priser över 1000kr sedan förra veckan och tagit bort 7200rpm disken. Nu vet jag inte hur jag ska göra längre.